Co je nutné vědět než začnete podnikat

21. 11. 2024

Podnikání začíná u podnikatelského plánu. V něm si každý definuje záměr, svoje cíle, provede průzkum trhu, stanoví si finanční plán a nastuduje právní aspekty podnikání. Ač je myšlenka podnikatelského plánu první a složitý krok, není zdaleka ten poslední. 

Nejprve je nutné registrovat své podnikání. Podnikat můžete jako fyzická osoba či jako právnická osoba. Pokud podnikáte jako fyzická osoba (OSVČ), je třeba navštívit živnostenský úřad nebo využít Jednotný registrační formulář (JRF). Zde se zvolí typ živnosti – tedy volnou, řemeslnou, vázanou nebo koncesovanou. Pro jednotlivé typy může být povinnost dokládat způsobilost, vzdělání, či jiné dokumenty dokazující způsobilost k podnikání. Poplatek za založení živnosti činí 1 000 Kč. V rámci registrace se automaticky podnikatel přihlásí k dani z příjmů na finančním úřadě, k sociálnímu pojištění na OSSZ a ke zdravotnímu pojištění u své zdravotní pojišťovny. Právnické osoby musí navíc absolvovat proces zápisu do obchodního rejstříku a zakládací dokumenty obvykle připravuje notář. Zde se platí poplatky za zápis, kolek a zápis do obchodního rejstříku. Cena se liší dle formy podání za počet společníků a dle právní formy. Za zápis do obchodního rejstříku se zaplatí  okolo 6 000 Kč, resp. 2 700 Kč v případě podání elektronicky, a zápis činí okolo 5 000 Kč, za ověření podpisů se hradí 30 Kč za podpis a za výpis např. z katastru nemovitostí do 100 Kč. 

Daně se odvíjí od velikosti podnikání a jeho aspektech, ale daň z příjmů se hradí vždy. U fyzických osob (OSVČ) činí sazba 15 % ze základu daně (popř.23%), u právnických osob sazba činí 21 %. Dále se v oblasti daní řeší DPH. Jeho plátcem se osoba stane, překročí-li za po sobě jdoucích 12 měsíců 2 miliony korun nebo je možné se jím stát dobrovolně. To se nejvíce vyplatí v momentě, jsou-li převážně odběratelé či dodavatelé plátci DPH. Dalšími daněmi jsou silniční daň, spotřební daň či daň z nemovitých věcí. 

Daň z příjmů se přiznává prostřednictvím daňového přiznání, které musí být podáno elektronicky do 1.5. či prostřednictvím daňového poradce do 1.7. Do stejného data je i termín pro úhradu této daně. Pro OSVČ dále platí povinnost záloh na daň v případě, že jejich daň přesáhne 30 000 Kč. Následující rok tak začíná hradit zálohy, a to buď pololetní či čtvrtletní. 

Sociální a zdravotní přehledy OSVČ se podávají do 30 dnů po podání daňového přiznání. I zde OSVČ hradí zálohy, které musí být uhrazené do 20. dne následujícího měsíce. Pro plátce DPH dále platí povinnost podání přiznání k dani z přidané hodnoty k 25. dne v následujícím měsíci, resp. k 25. dne s měsíci za uplynulé čtvrtletí. Do stejného data musí být i DPH uhrazeno. Společně s DPH se odesílá i kontrolní hlášení. 

Podnikatelé mají povinnost hradit sociální a zdravotní pojištění. OSVČ platí měsíční zálohy, které se liší podle jejich příjmů. Pro každý rok jsou stanoveny minimální zálohy, které fyzická osoba hradí v prvním roce podnikání. Nemocenské pojištění je dobrovolnou možností pro OSVČ, které je hrazeno každý měsíc v minimální částce stanovenou pro daný rok. Pokud se platba zpozdí, osoba je automaticky odhlášena. Pro možnost čerpání nemocenského pojištění je nutné hradit si pojištění alespoň 3 měsíce. Právnické osoby odvádějí pouze za své zaměstnance.

OSVČ mohou vést daňovou evidenci, kde sledují příjmy a výdaje. Paušální výdaje jsou stanovené procentuální ohodnocení výdajů nehledě na jejich skutečnou výši. Vyplatí se tedy převážně těm, kteří by měli skutečné výdaje nižší. Dle typu podnikání jsou rozdělené do třech výší, neplatí zde přitom žádná povinnost registrace, poplatník si je uplatní v přiznání k dani. Právnické osoby musí vést podvojné účetnictví. Je důležité vést přehledné záznamy o příjmech a výdajích, resp. výnosech a nákladech, a to v základních účetních knihách, jako je hlavní kniha či kniha pohledávek a závazků. Vedení účetnictví podává věrný a poctivý obraz o dění v podniku a je klíčové pro finanční, právní i provozní řízení podniku.

Pokud je podnikání v oblasti vyžadující zvláštní povolení, nejčastěji hygienickou způsobilost nebo registraci u České obchodní inspekce, je nezbytné splnit i takové povinnosti. V případě zaměstnávání osob, je nutné zajistit školení BOZP, pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za pracovní úrazy a vést mzdovou agendu.

Více se dozvíte v našich kurzech, těšíme se na VÁS.

autor: Bc. Nela Peterková

Další články